Friday, September 20, 2013

Experiment telur rebus + garam

Hari ini aku buat telur rebus.
Hari-hari saya masak telur rebus.
2 markah (/)
Aku cuba mempraktikkan petua telur rebus supaya tak pecah or retak-retak. Konon nye lah. Aku try la. Mula-mula haruslah kau gonyoh telur bagi bersih dengan air agar ia bersih berseri. Tapi jangan cuci dengan sabun lak, kang ade yang berbuih mulut makan telur rebus korang. Eh tipu je. Tak penah buat. wahaha
Lepas tu didih kan air. Then masukkan garam. Kocak-kocak sikit bagi sebati dan masukkan telur dalam 5 minit. Mula-mula aku try 6 biji dulu. Seri tau. 3 pecah 3 steady. Hahahahaha. Ok macam tak patut gembira pasal telur ni nak buat kenduri. Bunga. Telur. Tapi ok la banyak yang tak retak or pecah. Next time nak try petua lama-lama yang lain pulak lah. Rajin dah kan aku.hekhekhek. Korang ada cara lain yang best tak kalau kite taknak telur retak untuk bunga telur? Boleh la share kat ittew. yuckss..;ppp
Gambar takde. Malas eh malas lagi. tak berapa rajin nak cabut hanset dari charger. hahahaha. k daaa~~..wasalam.
p/s:tips hafal alQuran.:D. akhirnye jumpe. Jum usaha sama-sama. Aku pun baru bertatih-tatih. Doakan kan aku ye. Aku doakan korang jugak. Amin..hee...dah meh aku share kat sini.:)). Aku dapat dari page heliza helmi.:)

No comments: